Het project
Als onderdeel van het programma Vernieuwde Regio Tram Utrecht zijn in 2020 alle 46 perrons verlaagd en verlengd om het nieuw aangeschafte lage vloer materieel in operatie te kunnen nemen.
Daarnaast zijn de zuidelijke spoortracés geheel vervangen en zijn ook de glasvezelcommunicatiesystemen vernieuwd of opgewaardeerd.
Opdrachtgever
De Provincie Utrecht is als beheerder van de trambaan de opdrachtgever voor dit werk.
De opdracht
Op basis van een D&C contract is het realisatiecontract begin 2019 gegund aan BAM op basis van Systeem Gerichte Contractbeheersing
Complexiteit
De complexiteit van het project ligt in de diversiteit aan:
- Stakeholders: 3 gemeenten, waterschappen, QBUZZ
- Techniekvelden: alle spoorse techniekvelden, geotechniek, glasvezeltechnologie
- Interne stakeholders: Beheer en Exploitatie
Daarnaast speelde dit project in een gevoelige politiek bestuurlijke context na de recente oplevering van de Uithoflijn én meerdere landelijke lightrailprojecten die kampten met grote vertraging.
Ook de Wet Lokaal Spoor en de daarbij behorende aantoningsplicht volgens de NEN EN 50126 vraagt een grote inspanning van het projectteam.
Mijn rol
Als Technisch Manager (IPM-lid) ben ik verantwoordelijk geweest voor alle technische aspecten van einde DO-fase tot en met de realisatie, start exploitatie en oplevering aan beheerder en vervoerder.
Het gehele proces is verlopen volgens de standaarden van Systems Engineering en conform de NEN EN 50126.